Hudba a zvuk jsou pro oblast gamingu významotvornými prvky – jejich rolí je přenášet atmosféru a vytvářet emocionální pouto s hráčem. Oproti sféře filmu a komerční tvorbě zde hudba nabízí více možností pro překvapení, kreativní kombinaci a vytváření nových emocí a situací. S dlouhým herním časem, kreativním projevem hráče a žánrovou rozmanitostí hry skladatelům poskytují prostor pro experimentování a inovace.
Proces vývoje hudby závisí na typu hry, její konstrukci a vybraném hudebním žánru. Skladatelé dále hledají základní stavební hudební prvek a celkový sonic-branding. Samotnou realizaci specifické hudební dramaturgie předchází důkladná znalost hry, porozumění její technické stránce či napojení se na herní komunitu. Inspiraci přináší také konkrétní příběh hry či vcítění se do perspektivy jejích hráčů. Rozhodující roli v tvůrčím procesu atmosféry má určitě žánr – identitní symbióza hudby a zvuku může hráče zcela pohltit. Výběr konceptu sonic-brandingu je rozhodující, ať už ve své jednoduchosti nebo rozmanitosti odpovídající hernímu konceptu.
V českém herním prostředí patří hudba ke klíčovým aspektům úspěchu her. Její prezentace se v Česku rozvíjí, ať už prostřednictvím jednotlivých koncertů, vydaných soundtracků či alb nebo vývoj formátů, které pomáhají i propagaci do zahraničí. Pro české tvůrce představuje gamingová hudba výzvu pro transformaci do mezinárodního prostředí i rozvoj týmové práce, manažerského zázemí či produkčních procesů.
Očekávaný rozvoj VR a AR a propojení světa filmu a her poskytují hudební tvorbě inspiraci a gaming se pro hudební scénu jeví jako nejperspektivnější audiovizuální žánr.
Alexandr Smutný
spoluzakladatel Soundsgate, zakladatel Music Academy Prague, člen kapely Jelen, zakladatel Composers Summit Pragu