Český herní průmysl

Herní tvorba patří mezi velice úspěšné představitele kulturně kreativních průmyslů v Česku. Daří se jí i v globálním srovnání, přičemž je důležitou součástí českého kreativního exportu do zahraničí. České hry se zde průběžně umisťují na čelných místech žebříčků prodejnosti předních herních platforem, a to jak na PC, tak herních konzolích a mobilních zařízeních. Zároveň získávají četná oborová ocenění, která se týkají také specificky uměleckých či vzdělávacích kvalit (např. studio Amanita Design se hrou Botanicula získala cenu Excellence in Audio Award na festivalu nezávislých her Annual Independent Games Festival (přezdívaný „herní Oscar“).

Dlouhodobý mezinárodní zájem o českou herní scénu a její konkurenceschopnost na globálních trzích potvrzuje i vznik několika nových studií s podporou silného zahraničního partnera či vlastníka (např. Ashborne Games, Ingame Studios) nebo vstup předních zahraničních investorů do již etablovaných českých firem (např. Bohemia Interactive – Tencent, Madfinger Games – Nuverse).

Řada her se také stává neformálním ambasadorem české kultury prostřednictvím zakomponovaných českých reálií z oblasti historie, kultury či v návaznosti na uznávanou českou tradici animace a ilustrace. V rámci vývoje her se stále více reflektují důležité fenomény současného světa či společenská témata silného vzdělávacího charakteru a klade se důraz na srozumitelnost sdělení při zachování často originálních přístupů audio-vizuálního zpracování. Objevují se též hry pracující s principem přístupnosti, určené např. i nevidomým uživatelům.

 

 

Přehled herního průmyslu (data za rok 2023):

Data 2023 by Czech Game Developers Association

 

  • Český herní průmysl nyní zaměstnává více než 2600 lidí, v roce 2022 přesáhl obrat 7,52 miliardy Kč a pro rok 2023 se očekává přiblížení k hranici 7,6 miliard Kč.
  • Více než 98% příjmů tvoří tržby ze zahraničí, což z her dělá nejvýznamnější kulturní exportní artikly v Čechách.
  • Více než 90% herních společností je stále v českém vlastnictví. Většinově je odvětví tvořeno menšími studii do 10 zaměstnanců.
  • Celé herní odvětví se z pohledu obratu i počtu lidí v něm pracujících za období 2007-2023 zdvojnásobilo.
  • Mírně roste i počet nových studií, pro které je však stále problematické nacházet nové obchodní partnery.
  • Studia jsou tak odkázána často sama na sebe a téměř 90% veškeré české herní produkce se distribuuje a propaguje prostřednictvím online služeb bez podpory vydavatelů a distributorů.

 

Game industry

Data 2023 od Asociace českých herních vývojářů

 

 

Očekávání dalšího vývoje a růstu českého herního odvětví jsou velká, aby jich však bylo možné dosáhnout, je nutná užší spolupráce a podpora ze strany státního a veřejného sektoru.

Oborová infrastruktura a mezinárodní network  

Asociace českých herních vývojářů (2018) dlouhodobě usiluje o rozvoj a podporu českých vývojářů. Díky členství Asociace v Evropské federaci herních vývojářů (EGDF) jsou hájena práva českého herního průmyslu i na evropské úrovni. Hlavní profese herních tvůrců byly zaneseny a schváleny v rámci Národní soustavy kvalifikací, herní průmysl je též důležitou součástí Národního plánu obnovy. Státní instituce si tak stále více uvědomují význam tohoto oboru jako jednoho z důležitých odvětví kreativních průmyslů.

Na aktivity Asociace na regionální úrovni v oblasti Brna a okolí navázal i Herní klastr (2020).

 

  • Asociace českých herních vývojářů z.s.  /  Czech Game Developers Association – www.gda.cz
  • Herní Klastr z.s. /   Game Cluster z.s. – www.herniklastr.cz

 

 

Oborové ocenění udělená herním dílům českých autorů

  • Česká hra roku    /   Czech Game of the Year Award ceskahraroku.cz

 

Mezinárodní oborové akce v Česku

 

Games Week

  • Czech & Slovak Games Week – gamesweek.cz 

 

 

Archiv Československých vývojářů a hráčů

  • VISIONGAME.CZ – visiongame.cz

Další články

Game image - Rozhovor: Hangonit Studio

Rozhovor: Hangonit Studio

Rozhovor

S výtvarníkem a tvůrcem počítačových her Vladimírem Kudělkou jsme si povídali v šesté epizodě video rozhovorů Infinite Universes Czech Games and Their Global Success nejenom o studiu Hangonit, ale třeba i o první videohře, která přinesla i první úspěch a plánech do budoucna.    HANGONIT STUDIO (2011 / Brno)   Studio založil a samostatně […]

Read more
Game image - Rozhovor: Bohemia Interactive

Rozhovor: Bohemia Interactive

Rozhovor

V páté epizodě se seznámíme s výkonným ředitelem Bohemia Interactive Studio Markem Španělem. Studio, jež se zaměřuje na realistické bojové simulace, založil v roce 1999 společně se svým bratrem Ondřejem a Slavomírem Pavlíčkem. Originální pojetí her přinesly studiu nejenom celosvětový úspěch, ale i spolupráci s vojenskými složkami různých států.     BOHEMIA INTERACTIVE STUDIO   […]

Read more
Iniciátoři a organizátoři
Logo - Česká centra Logo - Visiongame

Za podpory
Logo - Nadace PPF

Partneři
Logo - alza.cz Logo - GDA Logo - GDS Logo - Prusa Reasearch Logo - Soundsgate

Mediální partneři
Logo - Radio Prague International Logo - Visiongame